• 30 jaar expertise in water
  • Betrouwbare kwaliteit
  • Innovatieve oplossingen
  • Uitstekende service

24 juli 2023

Wat zegt de Drinkwaterwet over de zorgplicht van overheid en drinkwaterbedrijven?

Onderzoekers van het Utrecht Centre for Water, Oceans and Sustainability Law van de Universiteit Utrecht (UCWOSL) brachten in kaart welke wettelijke verplichting de overheid en drinkwaterbedrijven hebben om voor ons drinkwater te zorgen. Belangrijk om te weten nu verwacht wordt dat de openbare drinkwatervoorziening op termijn onder druk komt te staan. Drinkwater wordt immers niet alleen voor huishoudelijke doeleinden gebruikt (bijvoorbeeld om te drinken, te koken en te wassen) maar ook in de landbouw en industrie. In tijden van verminderde waterbeschikbaarheid kan zo'n laagwaardig gebruik van drinkwater gaan wringen met de openbare drinkwatervoorziening. Hebben drinkwaterbedrijven eigenlijk een leveringsplicht hebben voor 'industriewater'? Zakelijke gebruikers die water afnemen voor niet-huishoudelijke doeleinden kunnen géén aanspraak maken op de publiekrechtelijke leveringsplicht onder de Drinkwaterwet, concluderen de onderzoekers.

In het artikel 'Wat is drinkwater? Publieke zorg- en leveringsplicht in het kader van de openbare drinkwatervoorziening' (Nederlands Juristen Blad, nr. 24 2023) schrijven Aster Veldkamp, Herman Kasper Gilissen, Frank Groothuijse en Marleen van Rijswick (allen verbonden aan UCWOSL) over de belangrijkste bevindingen uit hun onderzoek in opdracht van het Rijk en het Interprovinciaal Overleg externe link (IPO). Hieronder enkele passages uit het artikel.

Eerste levensbehoefte
Drinkwater vormt voor ons een eerste levensbehoefte en moet, vanuit het oogpunt van volksgezondheid, aan bepaalde wettelijke kwaliteitseisen voldoen. Dit is de reden waarom de drinkwatervoorziening in Nederland wordt aangemerkt als een publieke taak (nutsfunctie), die in de Drinkwaterwet (Dww) is opgedragen aan de overheid en de drinkwaterbedrijven. Beide hebben een wettelijke zorgplicht voor de openbare drinkwatervoorziening en de drinkwaterbedrijven hebben tevens een wettelijke leveringsplicht voor drinkwater binnen hun distributiegebied.

Nu verwacht wordt dat de openbare drinkwatervoorziening op termijn onder druk komt te staan, dient zich de vraag aan waartoe overheden en drinkwaterbedrijven in tijden van verminderde waterbeschikbaarheid en een toenemende vraag nu precies gehouden zijn. Met andere woorden: wat is de juridische reikwijdte van hun wettelijke zorgplichten en de wettelijke leveringsplicht in het kader van de openbare drinkwatervoorziening, in perioden waarin de beschikbaarheid van voldoende water voor de bereiding van drinkwater niet langer vanzelfsprekend is? Drinkwaterbedrijven leveren immers niet alleen drinkwater aan huishoudens en zakelijke afnemers voor huishoudelijk gebruik, maar ook al decennialang (drink)water aan zakelijke afnemers voor ander gebruik. Om te achterhalen welke van deze activiteiten tot de publieke taak van drinkwaterbedrijven behoren en welke niet, is het nodig de Drinkwaterwet nader te bestuderen.

Wettelijke zorgplicht
De overheid heeft op grond van Dww (artikel 2 lid 1) de zorg voor de duurzame veiligstelling van de openbare drinkwatervoorziening. De overheid dient zich niet alleen te richten op de bescherming en vergroting van het aanbod van bronnen voor de drinkwatervoorziening, maar kan zich ook richten op het beperken van de vraag naar drinkwater. Deze duurzame veiligstelling wordt in Dww (artikel 2 lid 2) aangemerkt als een ‘dwingende reden van groot openbaar belang’. Dit betekent dat het drinkwaterbelang kan worden ingeroepen ter veiligstelling van de drinkwatervoorziening, ook wanneer dat een inbreuk vormt op andere belangen. Het is als het ware een door de wetgever toegekende ‘troefkaart’ om drinkwaterbelangen te laten prevaleren boven andere belangen.

Drinkwaterbedrijven hebben binnen hun distributiegebied de plicht om zorg te dragen voor de productie en distributie van voldoende, deugdelijk drinkwater. Daartoe behoort het aanbrengen en instandhouden van de infrastructuur die de kwaliteit van het drinkwater van de bron tot aan het punt van levering kan waarborgen. Tot hun wettelijke verantwoordelijkheid wordt ook gerekend de bescherming van waterwingebieden en de daaraan gerelateerde activiteiten op het gebied van natuur- en milieubeheer, zoals bijvoorbeeld het natuurbeheer rondom de infiltratie- en wingebieden in de duinen.

Niet-huishoudelijk gebruik – geen zorgplicht
Bij de definitie van 'drinkwater' volgens de Drinkwaterwet staat het type gebruik voorop (namelijk voor huishoudelijke doeleinden), en dus niet in de eerste plaats de kwaliteit van het geleverde water. Daarmee kan de levering van water aan de industrie voor gebruik in een productieproces juridisch bezien niet worden bestempeld als ‘drinkwater’ in de zin van de wet. De wettelijke zorgplicht van de overheid voor de duurzame veiligstelling van de openbare drinkwatervoorziening beperkt tot de veiligstelling van bronnen voor de openbare drinkwatervoorziening en niet op het veiligstellen van bronnen voor ander water dan drinkwater, zoals industriewater.

Drinkwaterbedrijven hebben dus weliswaar de bevoegdheid om via de infrastructuur voor de openbare drinkwatervoorziening ander water dan drinkwater te leveren, zoals water voor industriële processen, maar dit betreft dan een particuliere overeenkomst. Hierin schuilt de juridische ruimte voor drinkwaterbedrijven om in voorkomend geval, zoals bij dreigende watertekorten, te besluiten niet (langer) ‘ander water’ te leveren aan zakelijke gebruikers. De publiekrechtelijke leveringsplicht krijgt dan wat betreft de feitelijke levering van water voorrang boven de privaatrechtelijke.

Als drinkwaterbedrijven daardoor bestaande privaatrechtelijke overeenkomsten met zakelijke afnemers moeten openbreken of niet langer kunnen nakomen, is er sprake van wanprestatie, hetgeen privaatrechtelijk consequenties kan hebben. Met name in gevallen van watertekorten, die vanwege klimaatverandering kunnen worden voorzien, kan dit spanningen opleveren tussen de publiekrechtelijke leveringsplicht op grond van de Drinkwaterwet enerzijds en de aangegane privaatrechtelijke leveringsplicht anderzijds.

bron: https://www.uu.nl/nieuws/toegang-tot-drinkwater-ook-in-tijden-van-schaarste

Meer interessante nieuwsberichten

Lege regenwaterput

Wat gebeurt er als mijn regenwatertank leeg is?

09 april 2025

In langdurige periodes met weinig neerslag kan het gebeuren dat een regenwatertank leeg raakt. Gelukkig is ieder regenwatersysteem voorzien van drinkwatersuppletie, dus een backup van leidingwater is er altijd. Afhankelijk van het type regenwatersysteem zijn er dan twee opties.Lees verder. 
Sas van Gent

Planten vervangen dakpannen op schuine daken in Sas van Gent

19 maart 2025

Sas van Gent heeft een primeur. Daar worden namelijk de eerste vier woningen in Zeeland gebouwd met een normaal schuin dak vol met groene plantjes in plaats van dakpannen. De woningen worden ook op andere manieren zo milieuvriendelijk mogelijk gemaakt. Zo komen er op het dak ook zonnepanelen en wordt  regenwater opgevangen in een ondergrondse opslagtank, zodat het later gebruikt kan worden. Mijn Waterfabriek leverde hiervoor de techniek.Op de woningen liggen zogenoemde ROEF-daken. Dat zijn hellende daken waar verschillende groene plantjes op groeien, waardoor de daken een zeer hoge isolatiewaarde hebben. Daarnaast wordt regen gefilterd in een speciale filterput en daarna opgevangen en opgeslagen in een ondergronds waterbuffervat in de tuin. Het water wordt niet alleen gebruikt voor het bewateren van het dak bij droogte, de bewoners kunnen het water ook gebruiken voor de wasmachine en het doorspoelen van het toilet. 
MIA Vamil 2025

MIA en Vamil voor grijswaterrecyclingsystemen maakt investering aantrekkelijker

27 januari 2025

We zijn verheugd om te kunnen melden dat grijswaterrecyclingsystemen zijn toegevoegd aan de MIA\VAMIL Milieulijst 2025 onder registratienummer F 5347 'Zuiveringssysteem voor grijswaterrecycling'. Het MIA\VAMIL-programma is een initiatief van de Nederlandse overheid om milieu-investeringen te stimuleren door belastingvoordelen te bieden:MIA (Milieu-investeringsaftrek): biedt een belastingaftrek van 45% op investeringen in grijswaterrecyclingsystemen.VAMIL (willekeurige afschrijving van milieu-investeringen): maakt versnelde afschrijving van 75% mogelijk, wat de cashflow en liquiditeit van bedrijven verbetertZowel 45% (MIA) als 75% (VAMIL) zijn van toepassing op de totale investering, inclusief voorbereidende werkzaamheden, aankoop, installatie, inbedrijfstelling en gerelateerde kosten. Dit is een belangrijke stap in het erkennen van het belang van waterhergebruik in Nederland en biedt aanzienlijke financiële prikkels voor bedrijven die investeren in waterrecyclingoplossingen.Hier vindt u de Brochure en Milieulijst 2025.
Druppende kraan -1

Actieprogramma Beschikbaarheid Drinkwaterbronnen 2023-2030 - zegen of onheil?

15 januari 2025

Op 13 januari presenteerden Peter Litjens namens de Vewin, Martijn Dadema namens het Interprovinciaal Overleg en minister Madlener namens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Actieprogramma Beschikbaarheid Drinkwaterbronnen 2023-2030. Aanleiding is het dreigende drinkwatertekort in 2030. In plaats van de vraag te dempen wordt er dus voor gekozen om het aanbod te vergroten. Dat lijkt een makkelijke keuze, maar is het ook verstandig? Kan de drinkwaterwinning zo makkelijk vergroot worden zonder maatschappelijke impact? We voerden onderzoek uit naar de gevolgen van drinkwaterwinning en -productie en dat geeft het volgende beeld.